Friday 20 February 2015

Terjatuh cinta pulak dengan B Complex

Hari ni raya tahun baru cina. Kami balik kampung di Kedah. Sambil teman en hubby tengok t.v, aku dok sebelah sambil excited nak citer pasal vitamin B. Tak lain tak bukan, harus lah Shaklee. Dulu tak la pay attention sangat dengan vitamin B ni sebab lebih al-kisah kan vitamin lain. Tapi bila preggy ke-4 ni ala2 fall in love plak dengan B Complex Shaklee. Hari-hari aku balun 2 biji B Complex. 

Bayangkan, dengan keje keluar pukul 7 balik pukul  7, dengan 2 anak sekolah, dengan seorang lagi yang superaktif and carry sorang dalam tummy ni, aku dah menjelma menjadi super-duper mom. hahaha..POYOS tapi benarrr! Balik keje boleh basuh baju, masak dinner, tengok homework anak-anak sementara tunggu hubby sampai. Selalu juge incik Hubby balik lambat. Banker memang lagu tu..Ohhh, aku redha..heheh. tidur jam dekat pukul 12 pastu bangun balik pukul 5 pagi kemas barang nursery anak-anak. 

Pendek cerita memang ber-energi je aku. Dan paling best, EMOSI dan STRESS di tahap control yang paling gaban. Alhamdulillah..itu ikhtiar sampingan kita. Yang utama selalu doa mintak Allah berikan kekuatan untuk laksanakan tugas sebagai seorang isteri, ibu , anak dan pekerja. Tak kira lah betapa banyak pun tugasan kita..

Jom tengok sikit fungsi-fungsi jenis vitamin B dalam B Complex ni. Ada 8 jenis semuanya termasuk asid folik.
  • Vitamin B1 :: menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma.
  • Vitamin B2 :: Memproses asid amino dan lemak.Juga membantu mengaktifkan vitamin B-6 dan asid folic.
  • Vitamin B3 :: Membantu mengurangkan kolestrol di dalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah, membantu dalam kesihatan kulit yang baik, membantu sistem pencernaan. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar untuk menjadikan seseorang psyco/sakit mental
  • Vitamin B5 :: Membantu mengurangkan stress fizikal/mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang
  • Vitamin B7 (biotin) :: metabolisme energi, pertumbuhan rambut, pertumbuhan kuku, menurunkan berat badan, mengatur kadar gula darah, organ seksual lelaki, sel-sel darah dan sumsum tulang.
  • Vitamin B6 :: Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depressi.
  • Vitamin B9 (asid folik) :: Bersama-sama dengan vitamin B12, vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter as well as aktiviti mengurangkan depresi di dalam badan.
  • Vitamin B12:: Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depressi,tidak tenteram. 
sebotol ni tahan 2-4bulan. harga pulak tak padan dengan kualiti. Murah tapi berkesan.


Eh nak bagitau, B Complex Shaklee ni ada Sistem Penyerapan Bioaktif.

 # Asid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap. Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee. Berpaten maknanya orang lain tak boleh tiru tauuu..

Moga bermanfaat entri ni untuk uols. Jumpa lagi next entri.
Thanks for reading!

:: Cik Puan Permaisuri :: 

No comments:

Post a Comment