Thursday 5 March 2015

Moh la kita Jemput Rezeki..!

Hai..hai..haiii...hai la vitamin B!

Hehehe..bukan B Complex tapi B for bonus...kuikuikui..awal2 tahun macam ni company aku memang menunggu bonus untuk performance tahun lepas. Rata-rata dah plan nak buat apa dengan durian runtuh ni. Ada yang plan untuk saving atau invest memana, ada yang nak buat downpayment beli kereta baru la, rumah baru la, bini baru lah..eh2 bini pulak!hehehe
Anyway, Pada aku, buat la apa saja asal jangan membazir dan guna duit tu sebijak-bijaknya. Aku tetap guna duit tu untuk invest kat mana-mana..untuk education anak-anak juge..bahya simpan cash banyak2 ni. Kann...kann...kann...

Tapi sebenarnya aku nak share something pasal murah rezeki. Pernah dengar slot "Tanyalah Ustaz" kat youtube pasal menjemput rezeki. 

Ustaz tu bagi tips ie. DUS

D - DHUHA
U - USAHA
S - SEDEKAH


DHUHA ni memang rata-rata tahu, sunnah nabi kan..senang sangat nak buat tapi ramai yang rasa susah dan liat nak mula. Pengalaman aku, mula-mula memang payah nak konsisten. Tapi once dah dapat tune, masyaAllah..rasa tak lengkap hari kita bila tak solat dhuha..ada ketenangan di situ. Bila rasa tenang dan lapang, banyak urusan dan cabaran harian boleh dihadapi dengan mudah. 

Mudah semudah-mudahnya segala urusan... betulll...tak tipu! Uols cubalah amalkan. Rugi sapa tak amalkan ni. Errkk..solat wajib jangan abaikan pulak. Mesti awal waktu ok!

USAHA memang penting. Ini memang term & condition untuk kita dapat kejayaan bersama redha Allah. Tak cukup amalan rohani je. Mesti ada usaha. Allah sangat pandang pada kesungguhan kita berusaha. Usaha sekerasnya seiring doa dan berserah pada Nya..haaa...blogwalking pun pun kira usaha juge tau!:)


SEDEKAH!.. memang feberet amalan sejak aku faham maknanya memberi.. Sedekah la setakat mampu kita. Jangan ingat sebab gaji kita rendah cukup makan, kita takyah sedekah..sedekah lah walau rm1 sebulan, kalu hanya itu je yg kita mampu dan ikhlas..Allah tak pandang berapa banyak duit kita bagi. Tapi Allah pandang hati kita ni...hati ikhlas bila memberi. Kongsi ilmu pun dikira sedekah tau kalu itu je yang kita mampu bagi..inshaAllah..ada reward Allah di situ.

 Tapi pada saya, sedekah kata mak abah dan ahli keluarga dulu...banyak keberkatan di situ..saya perasan, bila bagi mak abah RM200, Allah bagi bagi balik RM400..perumpamaan saya. Tapi betulll...Allah bagi balik double..ntah2 lebih double kotttt...Macam-macam la bab sedekah ni...dah2 pi gugel ilmu bersedekah..hihihi..

Ok, itu je nak share dalam entri ni. Ingat tau, DHUHA USAHA SEDEKAH. Walaupun rezeki kita dah ditetapkan Allah, kita masih boleh mintak Allah tambahkan rezeki kita. Contohnya, katakanlah Allah dah tetapkan rezeki kita gaji sebulan RM2000.. kita boleh mintak Allah tambahkan rezeki kita kepada gaji sebulan RM5000.


Amacam?? Mau kah kita dengan rezeki yang melimpah ruah?? Kalau mau, sendiri mau ingat lah ye..hihihi

Ok, jumpa lagi next entri.
Thanks for reading!


No comments:

Post a Comment